Saturday, 5 January 2013

Jumpa Barang dan Cara Penyelesaiannya..

Entri ini aku buat untuk berkongsi sedikit pengetahuan. Tercetus rasa untuk berkongsi selepas melihat beberapa orang di kalangan kita kurang arif tentangnya. Namun, ia sekadar pengetahuan secara permukaan dan bukan dalaman; harus sahaja kalian merujuk pada asatizah atau guru-guru yang arif tentangnya.

Dalam undang-undang sekular atau sivil, cara penyelesaian masalah dalam kes jumpa barang memang agak rumit kerana tiada garis panduan khusus. Namun, di dalam Islam ada. Aplikasinya di Malaysia, sama sekali tidak berlaku.

Berikut beberapa jenis contoh kes dan cara penyelesaiannya.


Apabila terjumpa wang dalam jumlah yang banyak atau barang berharga dan orang yang menjumpainya menginginkan wang atau barang tersebut, ia hendaklah diumumkan atau diiklankan selama setahun akan wang yang dijumpainya itu. Jika datang orang menuntutnya, hendaklah dipulangkan. Sekiranya lebih dari setahun, dan orang yang menjumpainya menggunakan wang tersebut untuk tujuan perniagaan, maka untung dari modal tersebut itu adalah haknya. Dan sekiranya datang orang menuntut wang tersebut walaupun selepas setahun, ia tetap perlu dipulangkan. Sekiranya telah digunakan, perlu diganti.

Apabila terjumpa wang dalam jumlah yang kecil, tidak perlu diiklankan besar-besaran. Memadai dengan mengumumkan pada orang sekeliling. Dan jika tiada yang menuntut, maka hendaklah dia berkata, "Aku milik akan wang sekian banyaknya ini" disaksikan orang sekeliling. Namun, jika selepas itu ada orang yang menuntutnya kemudian itu, perlulah dipulangkan.

Apabila terjumpa ternakan, contohnya kambing jantan dan betina, dan ingin memilikinya, maka hendaklah dia mengiklannya selama setahun. Jika dalam masa setahun pengiklanan itu, ternakan itu beranak pinak, maka ia masih tetap milik tuan asalnya. Namun, anak-anak ternakan yang lahir selepas setahun tempoh pengiklanan, adalah hak milik orang yang menjumpai ternakan itu. Dan jika tuntutan dibuat oleh tuan asal, tuan asal tersebut hendaklah membayar upah kepada orang yang jumpa untuk kos makanan ternakan, kos penjagaan termasuk upah menjaga selama mana ia di dalam penjagaan.

Apabila terjumpa bayi di dalam negara yang ada komuniti Islam, walaupun bayi yang dijumpai itu memang nampak bukan anak Melayu atau Islam, malah jelas sepet matanya atau hitam warna kulitnya, hendaklah tetap diambil bayi itu secara anak Islam dan diIslamkan. Ketika mengambilnya, hendaklah ada saksi ketika waktu pengambilan, melainkan di situasi bahaya seperti ada binatang buas hendak mencederakan bayi itu. Penjagaannya hendaklah dimaklumkan pada Baitulmal untuk urusan wang belanja anak itu. Perlulah diiklankan tentang jumpa bayi tersebut.


Itulah sedikit sebanyak tentang cara atau undang-undang jumpa barang yang ditulis dalam kitab-kitab tua. Namun, penjelasan yang aku beri, sangat-sangat mudah dan hanya menjadi titik tolak untuk kalian berfikir bagaimana lengkap dan canggihnya perundangan Islam. Harus juga disimpulkan di sini bahawa, pemilikan barang-barang yang dijumpai itu bersifat pemilikan sementara sampai bila-bila. Waima ada orang menuntut setelah 20 tahun sekalipun, tetap perlu dipulangkan dengan hematnya. Begitulah. 

Sekian.


Selit-selit: Dah memang undang-undang Islam canggih. Tapi tetap tak nak guna. Macam mana nak sebut Quran sebagai panduan bila disoal dalam kubur nanti, sedangkan kita guna perlembagaan sekular?

Selit-selit: Hari ini aku sedikit gembira. Itu sahaja.



7 comments:

cik kaki ketawe said...

gembira ye?? jumpa marka ke?? hehehe..

aku suke part bayi tuh...aku baru tahu kalo kita jumpe bayi even kita tak tahu dia agama apa mak bapak dia...tp kita boleh ambil dan islamkan...

aku kalau jumpe duit...memang aku takkan ambil...sebab bukan duit aku..lgpun takut...itu hak org...harap2 setiap kali org hilang duit...biarlah duit tuh di jumpai oleh orang yang amanah dan jujur... =)

Jay Ar said...

Kalau yg ada kuasa pun memperlekeh undang2 ciptaan Allah; apo lagi nak dikato???

Nour Adieb said...

1 info yg menarik & berguna :D

Iffah Afeefah said...

dlu kcik2 aku sllu amik je duit y jmpe

kadang

bagi je sedekah kat org dengan niat duit empunye duit dpt pahala dr situ

paripariputih said...

^_^ thanks byk tul aku dapat info dari si romeo laut

noor liyana said...

thanks..baru tahu..nie baru betul2 undang2 yg adil dan tepat..islam sentiasa benar dan tepat

HanNis SaNia said...

info yang agak menarik. memang ada sesetengah orang masuk poket terus. hihihi sila follow saya :)