Thursday, 31 May 2012

Negaraku dan Hidupku..

Beberapa hari lepas, aku pergi menjejakkan kaki ke satu ceramah politik. Sebelum itu, aku ada juga pergi ke satu ceramah politik yang dianjurkan parti lain. Aku tak pegang atau kibar mana-mana bendera, jadi aku pun dengan suka hatinya masuk ke ceramah mereka. Kenapa aku pergi? Dah teringin sangat nak bergiat dalam bidang politik? Tidak. Jawapannya sama sekali tidak. 

Jadi, mengapa aku pergi? Aku pergi kerana aku lihat hidup sekarang terlalu banyak berubah. Aku pergi kepada dua-dua belah pihak untuk aku timbang tara sendiri. Aku ceritakan benda ini sedikit lewat kerana aku berfikir dalam-dalam dengan apa yang aku lihat dan dengar. Lagipun, agama itu sendiri ada politik. Cuma tidaklah disebut dalam bahasa Arab sebagai politik, tetapi siasah. Lebih kuranglah. Bahasa di mana-mana pun ada bezanya sedikit. Sesetengah orang mungkin berpendapat politik dan agama jangan dicampur. Itu bagi orang yang kurang mengaji. Kalau tak, Muhammad tak payah nak sibuk-sibuk berfikir macam mana nak buat perlembagaan Madinah. 

Ok, setakat itu sahaja. Di sebelah mana aku berpihak, walaupun aku terlalu muda dalam perkara sebegini, eloklah aku diamkan. Undi itu rahsia. Antara ketua-ketua kawasan pun ada di kalangan keluarga luar aku juga, dan mereka juga mengatakan bahawa undi itu rahsia walaupun sibuk canang "Undilah parti saya". Dan sesungguhnya aku berdoa agar Malaysia ini berubah. Berubah dari bermacam aspek. Agar boleh aku beli barang dapur untuk emak aku tanpa mengeluh "baru 2 tahun dah naik macam ini". Bagi yang ibubapa kaya raya, hartawan, budiman dan jutawan, mungkin sikit pun tak peduli. Apa-apalah. Sama-sama kita berdoa agar Malaysia menjadi negara yang lebih maju, lebih aman dan lebih makmur.


Selit-selit:

Ya Allah, segala kebesaran dan pujian hanya milikMu,
Yang Maha Berkuasa dan Maha Tinggi,
Kami memohon dari kebesaran dan kekuatanMu,
Berikanlah kemenangan dan kelapangan bagi orang yang berjuang ikhlas di jalanMu,
Semoga Engkau senantiasa bersama mereka, 
Berilah kekuatan kepada mereka,
Ya Allah, satukan hati mereka, pandangan dan pemikiran mereka,
Sekiranya mereka itu bersenjata, Engkau tepatkanlah bidikan mereka,
Gabungkan kekuatan dan hujah-hujah mereka,
Engkau tetapkanlah hati dan pendirian mereka.

Ya Allah, tuhan yang mendirikan langit dan yang menghamparkan bumi,
Kuasailah musuh-musuh mereka,
Pecah-belahkan kesatuan yang memusuhi Islam,
Lemahkan musuh-musuh Islam,
Campakkan ketakutan yang dahsyat dan berterusan di dalam hati mereka,
Sedang nasib kami berada di dalam genggamanMu, kami serahkan segala urusan di tanganMu,

Ya Allah, Tuhan yang mentadbir awan dan hujan,
Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui keadaan kami dan apa yang terjadi, tanpa sesuatu pun terlepas dari pengetahuanMu,
Hanya kepadaMu kami mengadu kesengsaraan kami,
Hanya kepadaMu kami mengadu kesedihan kami,
Hanya kepadaMu wahai tuhan, kami mengadu ketidakadilan dan kezaliman orang-orang yang menindas,
Kami mengadu kekejaman orang-orang yang jahil,
Kami mengadu akan penindasan dan penipuan dari ajen laknatullah,

Ya Allah, tuhan yang menjadikan kami dari satu jiwa,
Sesungguhnya zaman gelap penipuan dan kezaliman telah berpanjangan,
Kebencian dan dendam kesumat golongan orang yang tidak beriman padaMu sangat mendalam,
Dan begitu juga dengan pembelot agamaMu, ya Allah.

Ya Allah, kirimkan bantuan dariMu untuk kami tegakkan keadilan dan kebenaran,
Agar dapat kami hancurkan musuh-musuh kami,
Tumpaskan segala unsur ketidakadilan dan penindasan,
Arahkan kekuatanMu untuk menghancurkan kubu-kubu musuh kami,
Kubu kekuatan yang menjadi pusat segala fasad dan kekufuran,
Engkau lebih mengetahui keadaan mereka yang menyebar luaskan fasad di muka bumiMu,
Sedang mereka pernah membunuh makhlukMu, pernah memijak muka hamba-hambaMu,
Sedang mereka pernah menghina agamaMu,
Dan sesungguhnya Engkau berkuasa di atas tiap-tiap sesuatu, maka hancurkan mereka.

Ya Allah, kirimkan ke atas mereka angin ribut kaum 'Ad,
Kirimkan ke atas mereka pekikan malaikat kepada kaum Thamud,
Kirimkan ke atas mereka ombak badai kaum Nuh,
Kirimkan ke atas mereka balasanMu yang datang dari langit dan yang keluar dari bumi.

Jadikanlah musuh-musuh kami berada di dalam genggaman kami,
Getarkan hati mereka berterusan bagai angin taufan,
Bebaskan orang-orang kami yang dipasung dan dikurung,
Kuatkan keimanan mereka, berikan hidayahMu pada orang yang tidak menentangMu,
Jadikan rancangan musuh kami sebagai rencana yang menjahanamkan mereka sendiri,

KepadaMu kami memohon, dan kami yakin dengan janji-janjiMu,
Kami yakin akan penerimaanMu dari doa-doa kami,
Dan kataMu semuanya benar sentiasa.




Selit-selit lagi: Jangan salah faham. Anda semua tahu menilai, dan aku percaya pembaca-pembaca blog aku bijak-bijak belaka.



5 comments:

nurshamila said...

aku paham..grr aku btul2 nk tau kau ni sapa sebenarnya? misteri btulla. eh kau lawyer mcm liyana izzati jgk ka? haha aku pon try buat gk entry camni, tp tak jadi la bro. kau punya mmg best. salute arh. ajar la aku.

Asyikin Muhammad said...

U. Felda dpt bonusss lg. ;(( nak tanah feldaaa.

Canon Jr. said...

amiin...

kocix! said...

berpolitik pulak dye..
skolah2!

Romeo Laut said...

shamila- aku bukan peguam. ajar? ish. cikgu dekat sekolah dulu dah ajar buat karangan. hahah.

ikin- Felda dapat bonus? Hahahahahah.

Mus- Harapnya begitu.

kocix- wah! sekolah? ehem. dah layak jadi bapak orang ni. hahah.