Friday, 6 July 2012

Sejarah, Encik Hitler dan Kisahnya?

Cukup pada bab politik, entri kutuk kerajaan, terus banyak hit, tapi tak berani komen dari orang yang sokong kerajaan. Ramai yang dari pihak penyokong kerajaan yang mengintai. Tapi tak berani nak komen sebab agaknya tak ada idea nak bidas. Lantaklah. Itu hak aku nak sokong siapa. Buat benda merepek dah bertahun-tahun, lagi nak tanya banyak.




Maka, tadi aku pandu kereta, beli nasi (sebab tinggal aku dan mak aku sahaja, malas nak masak, kena pula tak berapa sihat), sambil dengar lagu Ella, Layar Impian. Rasa macam layan bila aku dengar lagu yang nan satu itu. Maksud bagus, siap kena lagi dengan situasi sekarang. Siapa yang faham, fahamlah. Ok, cukup takat itu. ^_^

Pada dalam bawa kereta tadi, terfikir juga aku, apa yang nak ditaip dalam blog, langsung terlintas dalam kepala aku tentang Hitler. Siapa yang tak pernah dengar nama Adolf Hitler? Pemimpin Nazi Jerman yang dikhabarkan cukup kejam, membunuh dan segala macam jenis jenayah yang ada atas muka bumi ini. Jadi ini yang aku nak kongsikan bersama. Tapi tak payahlah nak banding dengan budak-budak konon Nazi Punk apa semua, itu sampah masyarakat kebanyakannya.

Seluruh dunia dicanangkan dengan kekejaman Jerman waktu perang, lebih-lebih lagi Encik Hitler yang bermisai kontot. Tapi, pernah atau tidak kita cuba lihat betul-betul sejarahnya. Kita cuma dengar dari sebelah pihak, termasuklah aku. Maklumat tentang dia pun aku tak banyak, sebab buku tentang dia punyalah banyak cerita dia ini kejam. Namun, aku dapat seludup satu buku tentang dia, dan bagaimana pemerintahannya. Tajuk buku, aku rasa tak elok diberitahu di sini. Kalau nak tahu, aku boleh hantar ikut e-mail. Buku ini aku dapat waktu belayar kapal pertama dulu. Masih ada dalam rak buku di rumah aku.

Kalau buka internet, ada juga maklumat tentang dia, tapi aku tak berapa minat ambil maklumat dari internet sebab kebanyakannya tak boleh pakai dan ada di antaranya yang dah bercampur-campur sebab ramai orang main 'copy-paste'. Jadi, mula-mula sekali, kita lihat siapa Adolf Hitler atau juga dikenali sebagai Encik Hitler. 

Mula-mula sekali, kita diberitahu oleh dunia bahawa Hitler itu diktator yang amatlah kejam. Pernah atau tidak kita terfikir kebenarannya? Yang beritahu maklumat ini hanyalah orang Yahudi, yang mana sah-sah musuh Nazi nombor satu. Suka untuk aku beritahu bahawa Encik Hitler ini adalah orang yang selalu mengambil pendapat dari ulama Islam. Mengapa ulama? Tak pelik? Dan kenapa ulama boleh cantik punya masuk dengan kepala Hitler? Nak kata ulama itu membodek Encik Hitler? Ulama rata-ratanya bukan begitu. Takkan semua ulama dalam Jerman ini jenis jual agama, kan? Kalau kita lihat pula sekarang, pemimpin yang zalim, ulama memang tak nak dekat punya. Siap lawan terang-terang. Muzakarah politik untuk agama dalam Malaysia pun tak berjaya. Jadi, kenapa ulama boleh 'ngam' dengan Hitler?

Itu satu benda. Kita lihat dari segi sejarah keagamaannya. Tak dapat dipastikan secara jelas. Dalam buku yang aku ada, ada di antara ucapan dan penulisannya menyebut "Tuhan alam semesta" dan lain-lain seperti mana yang selalu kita dengar dalam Quran dan kitab-kitab. Tapi tidaklah aku hendak kata dia itu muslim. Dia agungkan agama Islam itu, sebagai satu agama yang relevan, sehingga dibentuk satu divisyen tentera Islam Jerman. Mengapa divisyen agama lain tak dibentuk. Itu salah satu hal yang patut kita fikir-fikirkan.

Tambah lagi, baru-baru ini aku tonton cerita My Way yang boleh kata baru keluar. Cerita yang difilemkan semula atas kisah benar yang berlaku pada zaman perang dunia. Kalau kita tonton cerita ini, kita boleh lihat, hero dalam filem ini diserap dari satu pasukan tentera Jepun, sehinggalah mereka diserap ke Soviet Union sebagai tentera paksa, sehinggalah berakhir sebagai tentera Jerman. Pada waktu mereka dalam pasukan tentera Jepun, hidup sangat-sangat susah dan perit, begitu juga dengan ketika mereka diserap masuk ke Soviet Union. Hidup sangat-sangat tertekan dan dilayan lebih teruk dari binatang. Dikerah siang malam tanpa kira rehat. Tapi bagaimana dengan hidup mereka ketika diserap jadi tentera Jerman? Diberi makan pakai yang cukup, malah tempat tidur yang selesa. Diberi kerja, tetapi ada waktu rehat sama seperti tentera Jerman yang lain. Malah, tidak pula diseksa macam ketika mereka dalam Jepun dan Soviet Union. Siap ada masa untuk beriadah. Cuma bila dipaksa perang itu, adatlah sebagai tentera paksa. Tapi taklah kejam, sebab mereka dijanjikan dengan kerakyatan sepenuhnya seperti Jerman yang lain selepas perang.

Jadi, betulkah Encik Hitler yang kita kenal itu kejam tak bertempat? Kalau setakat bunuh orang dalam perang, Khalid Al-Walid pun kita nak label sebagai orang yang kejam? Atau adakah kerana takut dengan Islam, Yahudi bertindak memburuk-burukkan Encik Hitler sampai kita sendiri kata dia ini memang orang yang sangat kejam? Fikir-fikirkan.

Tidaklah aku nak kata aku ini pakar sejarah. Ada banyak lagi tentang Encik Hitler yang kita tak tahu. Ini sekadar apa yang tulis setelah aku fikir dan aku baca bukunya, teliti kisah-kisah benar yang berlaku dan sebagainya. Jadi kalau ada rasa apa yang aku taip ini silap dan salah, beritahu dan kongsikan dengan aku. Moga kita boleh kongsi-kongsi.







Selit-selit: Sejarah ini kadang-kadang tak berapa nak logik. Contohnya konon adanya zaman Paleolitik, segala yang litik-litik lagi. Tapi tak terfikirkah kita, Nabi Nuh dah pandai buat kapal? Nak buat kapal bukan benda senang. Siap buat tengah padang lagi. Siapa jadi naval arkitek? Kalau Allah bagi cara ajaib begitu sahaja, mesti ramai yang dah beriman. Maksudnya buat kapal itu satu perkara biasa pada umat ketika itu. Kan? Boleh pula Nuh itu pandai bezakan jantan dan betina bagi tiap-tiap jenis binatang, dah macam veterinar. Pandai pula Nuh nak kira 'ship stability' kapal itu. Kalau zaman sekarang, tahap Chief Officer baru cekap nak kira kestabilan kapal. Betul wujudkah zaman segala litik-litik ini? Atau ada yang tak berapa kena dengan sejarah?

Selit-selit: Rasa segan dengan Kak Na (coklat blog) sebab sebut nama aku tengok cerita perempuan bintang. Segan sangat. Muka aku yang sikit punya penuh sifat kelelakian yang tegas dan keras, sekali tengok cerita macam itu. Hahah.

9 comments:

AAA Jr. said...

Salam Encik Romeo,

terima kasih kongsi pengetahuan :)

dayteen lea said...

kalau baca buku tulisan Hitler
baru faham ape yang dia nak buat

Chic Na said...

ooo ok. sekarang baru tau. dulu ms sekolah belajar sejarah peradaban dunia, hitler ni memang seorang yg kejam sangat la. kenapa tak diceritakan kisah sebenar ek? hmm..

huhu.. buat apa nak malu pulak. biasala tu, ramai lelaki suka tgk citer tu jgk tau. :)

Syazana Zainn said...

most of the book about him semua benda-benda tak elok
btw, cuma dia saje yg berani perangi yahudi

Wadi AR said...

hitler yang ganas tu pon ade bini. haha

O CIKTEDDY said...

kan.terfikir gak sat..hmm bagus2!

yg litik2 tu penah gak tanye kat cikgu tp mcm xde jawapan je..

Romeo Laut said...

AAA Jr: Sama-sama. Suka-suka kongsi.

Dayteen lea: Seperti yang saya katakan.

Chic Na: Sebab yang pegang sejarah dunia kebanyakannya Yahudi. Mana senang hati kalau kata Hitler baik dan suka Islam.

Syazana Zainn: Bukan dia seorang saja. Ada ramai lagi. Mujahidin kita itu sedang berperang dengan mereka.

Wadi AR: Tentang isteri dia, dari buku yang ada, tak disebut langsung. Lagipun nampak macam satu penipuan.

O Cikteddy: Sejarah ada yang tak kena. Kena tunggu akhirat baru kita tau apa yang jadi sebenarnya. ^_^

lilypelangi said...

memang tak semua sejarah itu kita boleh percaya sebab kita tak berada pada zaman tuh kan..

nak tau tajuk buku tuh boleh? huhuu

Chic Na said...

mana pegi eddie? lama tak nampak? kata belayar lepas raya. :)