Thursday 29 November 2012

Lokasi Percutian Dan Perkongsiannya..

Aku dah mula mengorak langkah yang aku rasa hampir ke hujung untuk memulakan alam pekerjaan. Macam itulah. Tak sabar jadinya. Ok, itu kira cerita lain. Aku nak kongsikan hari ini ialah perbandingan masa silam dan moden yang aku rasa sangat-sangat berbeza.

Ceritanya ialah tentang pilihan kita untuk merehatkan diri.

Kalau dulu, bila kita nak berehat dari kepenatan bekerja,  dah tentu kita mencari tempat berkelah atau piknik untuk meluangkan masa bersama dengan keluarga atau orang tersayang. Tapi, bila aku dengar seorang kawan menyuarakan tempat untuk dia merehatkan diri, aku jadi sedikit terkejut.

Mengapa?

Kerana dia memilih hospital swasta untuk dia 'escape' dari kesibukan dunia yang sangat meletihkan. Dia tak sakit sikit pun. Elok sihat.  Tapi dia kata, berehat dalam hospital jauh lebih seronok sebab boleh dapat elaun hospital daripada syarikat insuran. Maka, aku dengan segera memikirkan punca pilihannya yang terlalu menarik itu. Sebab paling mudah ialah duit. Entah kenapa manusia terlalu senang dikaburkan dengan duit sehingga kepala otaknya memikirkan tempat percutian sebegitu rupa. Pening aku.

Bukanlah aku nak mengatakan ia satu benda tak elok.  Tapi aku rasa, dari membuang masa jasi orang sakit, kenapa tidak pergi mengaji di sekolah pondok? Paling tidak, ada ilmu yang berguna untuk kehidupan seharian. Mungkin tak nampak menarik, tapi agak kita ini berapa lama sangat nak menjamah duit? Pandai nak menggatal nak kahwin apa semua, tapi kitab bab nikah kahwin, bab haid isteri pun tak pernah belajar. Kemudian nak nyatakan bahawa dialah suami yang bagus dan sebagainya.

Bukanlah niat aku nak berleter, tapi nak lepas geram sikit. Berapa banyak kes penceraian berlaku, anak jadi bohsia atau mat rempit, hanya kerana ibubapa tak reti hukum agama. Ingat sekadar dapat sijil kursus kahwin dah boleh nak ambil anak gadis orang atau nak jadi mak orang?

Fikir-fikirlah dengan apa yang aku cakap. Agak-agak kalau baca Quran pun tak berapa betul sebut, rancanglah kembali sebaiknya tempat untuk bercuti.




Selit-selit: Atas dunia ini macam kerja. Dalam kubur nanti macam hotel. Amalan kitalah menentukan dapat jenis hotel lima bintang atau dapat macam hotel sarang jalang.


3 comments:

Unknown said...

hurm ade btulnye

duit buat mate kite jadi kelabu

JR said...

Dalam bunyinya. JR suka anak2 muda yg berpandangan jauh dan pemikir kehidupan spt RL....

Afifah Bakri said...

RL bila sign on??? all da best ea.. (=

manusia yang macam2 ragam...btw, suka ayat yang last sekali....