Sunday 18 November 2012

Musim? Apakah? Coret-coretnya..


Tiap-tiap kali aku mula menggatal tangan ke internet, blog Abang JR akan aku jenguk-jenguk. Mengapa? Sebab aku suka penulisannya yang menyentuh isu-isu berkaitan dengan persekitaran kita. Bukan aku nak buat review atau apa-apa, tapi sekadar berkongsi tentang satu blog yang sangat menarik minat aku. Aku tak pernah kenal pun siapa dia. Tak pernah dengar suara, jauh sekali bersua muka. Tapi penulisannya menarik. Itu sahaja.

Kali ini aku menyentuh sikit tentang fenomena yang aku lihat di laman sosial, di kenduri kendara, di mana-mana. Dari perlakuan, pemakaian, percakapan, mesti ada perkataan Israel, Gaza, Palestin, bunuh, kejam dan macam-macam lagi.

Aku pernah usik tentang usaha boikot masyarakat Islam dalam salah satu entri aku dahulu. Ini entrinya. Rabu  Tanpa Kata? Boikot? Penyudahnya? Ini pun satu lagi tentang usaha boikot oleh Islam kita. Filem, Boikot, USA dan... Seperti yang aku kata, ia bermusim. Agak-agak bangsa gila itu perlahan sikit membunuh orang, kita pun sama perlahan juga nak menentang. Adatlah. Dah biasa sangat. Siap nak bentang di parlimen untuk kecam Israel kerana tindakannya. Rasa nak gelak pun ada. Ingat Israel nak dengar? Kata Tuhan lagi dilawan, inikan setakat PBB. Elok kita hentam macam Adolf Hitler buat. Baru ada rasa.

Beralih pula ke bahagian lain. Sekarang ini musim kenduri. Kad jemputan kahwin melambak-lambak. Nak pergi, ada kerja. Maka, aku susun jari-jari yang ada memohon kemaafan tak dapat nak hadir walaupun dah berajak sampai depan rumah. Itu untuk yang berkenduri.

Selamat pengantin baru khusus buat rakan-rakan dan kenalan aku yang mendirikan rumah tangga. Moga kalian kekal bahagia sehingga ke dunia sana. 

Sekarang pageviews dah cecah 5 angka. Syukur. Terima kasih pembaca!



Selit-selit: Moga Allah hantarkan balasan ke atas Israel dan Amerika dengan azab yang keluar dari bumi dan yang datang dari langit. Moga digoncang bumi Amerika, pusat segala fasad itu sehingga gentar hati-hati musuh Islam. Amin Ya Allah, Tuhan yang Maha Mendengar doa.

Selit-selit: Malaikat lagikan minta nak pekik bagi hancur penduduk Thaif, inikan pula manusia nak berdoa minta hancur parti politik yang kejam dan zalim. Tak pernah dengar Qunut Nazilah? Cuba cari maksudnya? Tak menakutkan tiap-tiap butir maksudnya? Susah nak bercakap. Macam-macam benda nak jadi isu pelik-pelik.





9 comments:

Unknown said...

makin hari makin berpinau mata melihat sume-sume ni... sekrang ni musim budak2 cuti sekolah jadi dah sah2 le byk wedding invitation... tapi rasanya tahun ni kurang kot... ada pun satu dua jew..

JR punya penulisan mmg sempoi, kadang2 tu lawak pun ada... >..<

aku bukan x mo like mana2 yg menunjukkan sokongan boikot pd israel tu (hanya memanjatkan doa, supaya derang tu dapat balasan setiap kali lepas solah) =..=

firuzLazuardi said...

perlu ke berdoa yg mcm tu skali?teruk sgt ka parti politik yg dikatakan kejam dan zalim tu?

Unknown said...

yeah..semua orang sibuk nak kahwin...haiya..aku jugak kena hadap paper SPM...turn aku lambat lagi nak kawen..saboo jelah...tentang Gaza..aku hanya mampu berdoa...senjata orang mukmin..aku harap jahanamlah segala bala tentera laknat tu...

JR said...

Bila saja disebut JR, rasa nak luruh jantung...ingatkan nak kena hentam...hehehehe..

Apapun, terima kasih kerana sudi mempromosikan blog JR yg tak sepertinya itu.

Sekarang ini musim kawin. Bagi yg belum kawin, jika dah berkenan, jangan tangguh2..seperti kata Ramli Sarip: "Jangan tunggu lama2, nanti dia diambil orang.."...

ika said...

skrng musim banjir...hehe

a.R said...

btl lah.... blog JR tu menarik...seronok baca.. mcm blog awak juga.... >__<!

iAmCekbolat said...

ohh . papa JR . hehe
romeoo laut pun sama berombak juga blog :)

inche hlovate said...

kawan kawin dah..hang bila lagi?? hihi..

Unknown said...

baikla mohon hadir kenduri mereka

kesian penat lelah menjemput hee