Saturday 3 March 2012

Pelayaran Hidup..

Hujung minggu lagi. Hari ini tak banyak aktiviti yang aku buat, melainkan tengok skrin televisyen dan tatap telefon bimbit kalau-kalau ada mesej atau panggilan yang masuk. Ditunggu sangat itu tak lainlah yang nan seorang itu. Aku lelaki, walaupun terasa sunyi dan tertanya-tanya, aku masih stabil. Aku tak cepat tersentak macam kelompok manusia yang satu lagi itu.

Jadi, aku buat keputusan menaip lagi. Malam tadi aku mengalami sedikit krisis dengan diri aku sendiri. Gagal atau separa gagal dalam menjalankan beberapa perkara. Kata orang, hidup ini bagaikan satu pelayaran. Ya, pelayaran. Jadi, dalam memastikan pelayaran menuju destinasi itu selamat, haruslah kita membuat beberapa persediaan asas. Dalam ilmu pelayaran, perancangan pelayaran itu terbahagi kepada empat bahagian utama, 'appraisal', 'planning', 'execution' dan 'monitoring'. Aku terpaksa meminjam istilah dari bahasa penjajah itu kerana aku belajar menggunakan bahasa mereka. Dalam istilah Melayu, mungkin sedikit berbeza.

Pada peringkat 'appraisal', seseorang itu hendaklah membina satu perancangan awal di dalam mindanya berkenaan bagaimana perjalanan itu akan dijalankan. Ini termasuklah mengumpulkan segala maklumat yang berkenaan dan membuat sedikit ramalan. Sama seperti apa yang aku rancang, cari sumber pendapatan yang lebih baik, dengan menggunakan masa yang sedikit dan mampu meimbangkan kehidupan aku untuk baki umur aku yang masih panjang. Dari segi rupa paras, aku cuba baikinya lagi walaupun ada orang kata rupa paras aku dah elok tapi perlu diperkemaskan sikit. Apa-apalah, janji aku nak buat sedikit penambah baikan. Terpaksa ikut sedikit cara spesies satu lagi itu. Tiada pilihan lain. Kemudian, aku masuk pula kepada 'planning'. Dalam proses ini, aku telah membuat kira-kira dan membuat garis panduan aku untuk mencapai matlamat aku. Aku tak sekadar letak dalam kepala, tapi aku tulis dan aku catatkan ke atas kertas. Aku pahat cantik-cantik dalam minda aku agar tak terlupa. Selepas siap semuanya, aku mula mengorak langkah dengan bergaya ke peringkat seterusnya yakni peringkat 'execution'. Dalam bahagian ini, aku meletakkan perancangan awal aku itu sebagai 'living document' yang harus aku ikut panduannya dan perlu pula aku ubah sekiranya perlu. 

Peringkat terakhir, 'monitoring'. Ini peringkat yang sedang memeningkan kepala aku. Hampir semuanya kelihatan sempurna. Mengikut garis masa yang aku sediakan, semuanya nampak lancar sehinggalah aku menyedari sesuatu telah berlaku. Perubahan yang tidak aku jangka akan berlaku. Aku baru sedar sekarang, sedangkan ia dah bermula kira-kira sama dengan waktu bermulanya aku mengubah arah untuk mencari sesuatu yang lebih elok. Malam tadi, aku seperti biasa akan mendengar cerita darinya dan sebagainya. Begitu juga aku, akan berkongsi apa sahaja yang dapat aku ceritakan. Perkara terakhir yang aku dengar dari si dia ialah pembentangan bajetnya untuk mengharungi semester baru. Pada akhir pembentangannya, aku minta dia letak satu nota kecil di bawah kira-kiranya yang bermaksud, akan dikaji semula sebelum satu bulan setengah dari sekarang. Usai sahaja perbualan itu, dia kembali pasif. Untuk pengetahuan, dia adalah gadis yang penuh dengan keceriaan walaupun adakalanya agak kebudak-budakan. Tapi, semuanya kini lesap. Hari ini aku cuma penuhi masa dengan membaca surat-suratnya dahulu.

Aku suarakan perubahan itu padanya malam tadi. Dan itulah yang terakhir. Hari ini dia tak lagi menghubungi aku ataupun membalas apa-apa yang datang dari aku. Entah kenapa. Aku cuba mencari punca masalah. Dengan berbekalkan tahap intelek dan tahap kemahiran aku, aku mula membongkar dan membuat kajian semula terhadap apa yang telah aku buat. Keputusannya, aku tak menjumpai apa-apa. Entah. Kali ini, pelayaran hidup aku sekali lagi menentang ombak yang ganas. Dan aku sebagai nakhodanya, pastinya tidak boleh berdiam diri.

Hasrat hati aku, aku nak muncul di hadapannya dengan serba lengkap dan bergaya pada hari jadinya. Tahun lepas, aku hanya mampu mengucapkannya, tetapi tahun ini biarlah aku hadir dengan memberikan senyuman padanya. Bukan setakat itu sahaja, tapi banyak yang hendak aku perbaiki tahun ini. Aku hendak memperbaiki keadaan hari raya yang tahun lepas aku hambarkan. Aku nak berpakaian sedondon dengannya. Aku nak lakukan semua itu. Dan semua itu memerlukan duit sebagai alat untuk aku mencapai matlamat jangka pendek itu. Itu sahaja. Di mana salah silapnya, aku sendiri kurang pasti. Terlalu banyak cabang yang muncul.

Namun aku tahu, aku tetap akan bangkit berdiri walaupun berkali-kali jatuh tersungkur!

No comments: