Wednesday, 18 April 2012

Tekong dan Pegawai. Perbezaannya...

Aku tengah nak mula kerja.
*Tribute untuk Angah sebab suka sangat
dengan kamera telefon aku.*
Aku bersyukur kepada pencipta aku kerana masih memberikan aku peluang untuk terus bernafas dan diberi kesihatan yang cukup bagus. Dalam entri aku sebelum ini, dapatlah kiranya kalian mengetahui bahawasanya aku sudah tamat belajar dan aku adalah salah seorang pegawai navigasi untuk kapal 500grt (gross tonnage) ke atas. Unlimited voyage. Tapi itu cerita lain. Itu kalau dah ada kapal, dan mula bekerja. Sekarang ini, aku buat kerja sambilan. Buat sambilan jadi tekong bot kargo. Kecil sahaja. Panjangnya cuma 21.03 meter. Gross tonnage atau tanan kasar bot ini cuma 114.11. Kapal yang aku pernah naik dulu, panjangnya 332.9 meter. Jauh beza. Dan di atas jauhnya perbezaan itu jugalah banyak pengalaman berbeza yang aku dapat.


Inilah kerja aku.
Baru dua hari aku mula jadi tekong. Bot dari Lumut ke Pangkor. Bawa macam-macam barang. Hari pertama aku, semalam, memang melilau aku cari haluan sebab kompas apa pun memang tiada. Ada stereng, telegram dengan radio sahaja. Semalam aku cuba bawa bot berlabuh (alongside), dua tiga kali gagal. Hari ini bertambah baik. Semuanya aku  lakukan tanpa ada kegagalan. Cuma lambat. Aku masih terlalu mentah. Aku dipantau oleh Abang Din, senior tekong bot tahap dahsyat punya. Abang Din memang baik. Sudi ajar aku. Pagi tadi, bawa lori aiskrim, beras, buah-buahan, macam-macamlah. Upah yang aku dapat, kira lumayan untuk kerja sambilan macam ini. Nampak macam senang, kalau bercakap kosonglah. Ini baru bawa barang, dah aku rasa cuak, inikan nak bawa orang. Dan aku faham tanggungjawabnya berat.

Apapun, aku rasa seronok. Badan sedikit letih sebab jangan harap nak jumpa butang 'autopilot' atas bot macam ini. Semua manual. Dari pagi, sampai petang. Petang tadi pula hujan lebat. Lagi rasa seronok sampai rasa nak menyumpah. Habis kuyup aku. Lepas simpan bot, aku tengok bilik sewa. Nampak macam ok. Tapi nak cuba tempat yang lagi murah. Senang sikit tak payah tidur dalam bot. Lepas itu, aku terus membelah tirai hujan yang dahsyat.

video
Ini sedikit video yang dapat. Aku kena elak sampan. Maaf.

Dalam aku berhenti dalam hujan itu, singgah ke satu kedai. Entah kenapa badan aku menggigil sejuk. Jarang sangat berlaku. Jadi, aku minta teh ais dan nasi putih. Jadi, tengah sejuk-sejuk macam itu, yang tukang ambil nasi itu, seorang gadis dalam lingkungan umur 18-20 tahun. Boleh tahan juga mukanya. Kira bonuslah dalam sejuk menggigil macam itu. Jelingan mata dia pada aku? Memang tajam. Jeling sambil kuyu-kuyu mata dalam perlakuan menyenduk nasi untuk aku. Ish, memang pada mula-mula aku rasa sedikit suam. Tetapi, apabila dia mula mengangkat tinggi sedikit tangannya untuk menyenduk nasi lebih dalam, ternampaklah dari celah lengan pendek bajunya itu, bulu ketiaknya yang aku rasa hampir sama panjang dengan aku punya rambut. Selera aku terus terbantut. Semuanya jadi kaku. Segala yang ada di sekeliling aku seolah terhenti dengan apa yang aku lihat. Entahlah. Aku tak tahu nak sambung cerita apa lagi. Esok cuti untuk harijadi Sultan Perak. Aku cuti juga. Aku nak rehat. Badan aku penat. Berjumpa lagi kita, di daratan, lautan mahupun di ruang siber. Cario. 73.
Inilah sedikit tentang bot aku.

13 comments:

miz_sesibur said...

owh..ri ni cuti ea kt perak..
patut la kakak miz duk on9 ja..
wahh..cam ssh je kje nye..
cmne la nk cari haluan kt ats laut ea..bkn nye ad sign board or jalan..
mencabar btl..

Camy Alya said...

kita serupa. aku pernah juga alami. perempuan cantik versi bulu ketiak panjang ^^

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

uii ko... mengintai bulu ketiak org... huhuhu

O CIKTEDDY said...

wah bestnye!huhu
nak cube jugak pandu bot.ekeke

Wadi AR said...

mohon bawakkan naik bot

cinta siswi said...

hahaha... nk tumpang bot blh??hohoho

Reena said...

Wooo... sadisnya baca... kalau tengah makan ternampak, boleh terkeluar balik isi perut ni. Hehehe

ishiko said...

bot bot bott

Teenager Housemaid said...

pernah naik bot je, tak pernah bawa bot..:)

Disini Adrenalinku said...

kofkofkof..penah nampak jugak banyak kali...tapi bukan time tgh mkn..time keje kat kedai buku dulu..errr...speechless bile da tnampak..

Cik Puan Muda Umi said...

eiii,tk cukor bulu ketiak..kakka..tetap mkn situ jugak ke,lari g kedai lain?hehehe

teha said...

wah , pandai bwk bot.. hee :)

Ann Ishak said...

bulu ketiak sama panjang dengan rambut...memangggggggggg ngeri