Friday 2 March 2012

Perempuan dan Kecantikan...

Seperti beberapa hari yang lalu, aku datang lagi ke kafe yang agak sedap dan murah ini untuk makan tengah hari. Menu aku mudah dan ringkas, jus apa entah segelas diiringi dengan penuh setia oleh sepinggan benda macam mee. Kelazatannya, tak hebat mana. Tetapi untuk orang tak beristeri macam aku dah kira sedap sangat. Secara tiba-tiba, muncullah seorang perempuan, duduk di suatu sudut.

Melihat perempuan itu menatap sekeping cermin kecil yang dikeluarkan dari tas tangannya, kemudian memalitkan gincu ke bibir dan membetul-betulkan bulu mata di hadapan khalayak menimbulkan kesan yang agak luar biasa di hati aku. Kalau dalam drama melayu, mungkin ia akan menimbulkan kesan khas atau dalam bahasa lainnya "special effect". Cuma, jenis bunyi latar belakangnya menimbulkan sedikit kekeliruan; samada hendak menangis, bunyi serigala yang seram ataupun bunyi gelak yang melampau.

Kalian mungkin tertanya-tanya, apa hairannya melihat spesies itu dengan adegan begitu? Biasalah, hubungan orang perempuan dengan cermin kecil dan pek kosmetik mudah alih  sama sahaja seperti mamak roti canai, kain penuh calit minyak dan tangan yang tak berapa menyelerakan. Berpisah tiada. Tetapi, itu kalau perempuan muda. Kalau yang lekuk-lekak di badan dan di pinggang masih merening-rening. Bagaimana kalau perempuan itu sekali ditoleh, macam umur 60, betul-betul perhati nampak macam opah yang selalu berlakon jadi dukun? Bagaimana pula kalau perempuan yang jenis kulit betis dan lengan dah sama macam surat khabar yang berhujan berpanas bertahun-tahun?

Perempuan seperti itulah yang aku tengok. Lama dia belek-belek mukanya di sudut itu. Banyak kali gincu merah menyala itu pergi balik di atas bibirnya yang aku tengok dah kecut macam jari budak yang berendam dalam sungai lama-lama. Tak kurang juga kekerapannya bulu-bulu matanya yang dah tinggal berapa helai itu diusik-usik. Aku kurang pasti samada dia sedang membetulkan bulu matanya atau sekadar mengira berapa helai bulu mata yang tinggal.

Melihat dari rambutnya yang diwarnakan separa karat itu, ditambah pula dengan warna, corak dan fesyen pakaiannya yang kalau aku bagi dekat bakal mak mertua aku nescaya tanpa ragu-ragu orang tua itu akan demam berminggu-minggu, aku cukup yakin bahawasanya perempuan tua itu sedang berjuang mati-matian untuk mencantikkan dirinya. Aku gunakan frasa kata mencantikkan, bukan mengekalkan kecantikan kerana berdasarkan saki baki yang ada pada rupa dan tubuhnya, dia memang tak pernah cantik dari waktu muda sehinggalah ke waktu tua. Kalau dah tak pernah cantik, bagaimana hendak mengatakan bahawa dia mengekalkan sesuatu yang tidak pernah dia miliki?

Kasihan. Aku tak tahu apa yang bermain di fikiran perempuan yang aku rasakan layak dipanggil oleh mak aku sebagai makcik itu. Pun begitu, tidaklah pula sukar untuk aku membayangkannya. Tahap piawaian pemikiran kaum itu tak banyak jauh bezanya. Bila dah mula hadap cermin dan tengok muka sendiri, yang akan muncul dalam hati mereka ialah, "cantik juga aku ini.." Yang lebih ekstrim sedikit, akan membuang perkataan 'juga' itu lantas menobatkan dirinya sendiri sebagai lebih cantik dari spesiesnya sendiri.

Aku ceritakan kisah nenek nan seekor itu bukan kerana apa, hanya untuk memberi peringatan kepada setiap warganegara yang tidak sejantina dengan aku. Khususnya kepada gadis-gadis muda yang ada, lebih-lebih lagi yang jenis kebam-kebam bibir selang sejam dan angkat-angkat kening depan cermin supaya lebih berhati-hati dengan tindakan dan kegemaran mereka. Aku, dan semua orang lain tahu bahawa hubungan orang perempuan dengan kecantikan samalah seperti hubungan cawan dan tangkainya, seperti sudip dengan pemegangnya, namun berpada-padalah. 

Kalau dah gila sangat nak mencantikkan diri atau menambah kecantikan yang sedia ada, buatlah. Tiada siapa yang akan melarang. Nak lilit tudung sampai tercekik asal nampak lawa dan bergaya, tidak akan ada siapa yang mengata. Cuma, biarlah ada koma dan titiknya. Janganlah dah sampai umur tua begitu pun masih lagi beria-ia nak buat bukan-bukan. Kalau sekalipun tak tahu malu dengan jiran-jiran, anak-anak dan cucu, belajar-belajarlah malu pada lembu dan kambing. 

Perempuan, wanita, gadis, dan betina, walau siapapun dia dan apa jua bakanya, harus sedar akan satu perkara; bahawa mereka itu umumnya sama sahaja seperti motor kapcai; semakin tua, semakin dihias jadi makin tak kena. Lagi banyak aksesori, lagi banyak ditampal pelekat, lagi bertambah buruknya. Lelaki pula tidak begitu, kerana rata-ratanya kaum aku itu ibarat tanah. Semakin lama, semakin dirata makin berharga. 

Itulah sebabnya kalau dinaikkan pangkat tiga ratus kali setahun pun, aku tetap tak ingin nak jadi perempuan. Ish, geli!

1 comment:

Anonymous said...

kimak lu